måndag 24 augusti 2009

Från öst till väst, det är dig jag gillar allra bäst!

Blev lite inspirerad av mumelens blog om hennes förfäder. Kom att tänka på min mormor och morfar. Bland andra. Morfar hade, som jag nämnt förut, världens vackraste namn. Henning. Henning. Min mormors namn var också vackert på sitt sätt. Ester.

Jag tänker inte avslöja efternamnet ännu.En liten anekdot kräver sin plats för att effekt skall uppnås, så att säga.

Min far, som på 40-talet nog ansågs vara en relativt stilig ung man, tyckte mycket om flickor. När han var dryga 20 år hade han nog dansat med och kramat några stycken. Han lämnade emellertid sin hembygd för ett tag och flyttade till Hjo. Han jobbade där som trädgårdsarbetare en kortare period. Och träffade även där en ung, vacker flicka som blev hans sällskap. Hennes namn var Daisy. Daisy Öster.

Förhållandet tog emellertid slut och pappa flyttade hem. Tiden gick och ännu en gång blev han förälskad. På riktigt. I min mor, Anna-Lisa, med efternamnet... Wester! Så från att ha lämnat Daisy Öster gick den rackarn´s karln och gifte sig med Anna-Lisa Wester! Snacka om att satsa på väderstreck!

Så som alla nu förstår så var min mormors namn Ester Wester! Dubbel effekt, eller hur?

1 kommentar:

mumln sa...

haha! det var kul me väderstrecksflickvännerna! och att jag inspirerar lite! ;-)

mumelen, född SÖDERlund