onsdag 19 mars 2008

"Jag får din baby så får du två blommor...?"

Vi bytte bokisar. De "mest värda" var de som var äldre, som många hade haft före mig. Och jag ägde till och med sådana som min mamma hade haft när hon var flicka! Det var blomkorgar med röda och blå blommor. De var slitna, krackelerade i färgerna. Jag tog i dessa med allra största försiktighet. De sparades i genomskinliga papperspåsar, tunna och ömtåliga även de.

De allra vackraste bokmärkena var de gamla med glitter. Det gick att köpa nya kartor med märken som man klippte ut. Men de var inte lika värdefulla och attraktiva.

Vi satt på rasterna i skolan och bytte. Vi hade fina askar med våra bokmärkssamlingar. Chokladkartonger med blommor och guld. Vi var så ivriga att vi kunde sitta på en stor sten, en hård stentrappa eller ett räcke, bara det gick att byta. Jag minns speciellt ett bokmärke som var mycket populärt, det var en ung kvinna med en sjuksyster-uniform som satt i en korgstol och matade en liten baby med nappflaska. Baby-bokmärken tillhörde också favoriterna. Små, gulliga babysar inlindade i söta blå och rosa filtar med rosetter. Vi ääälskade dom!

Lika mycket kom jag att älska filmstjärnorna. De små bilderna buntades ihop med gummisnoddar. Det var Marilyn Monroe i baddräkt, Brigitte Bardot i korsett, Rick Nelson med gitarr, Elvis med och utan gitarr, James Dean med mystisk blick, Rock Hudson med snett leende, Sandra Dee med blont hår och oskyldiga, bruna ögon och många fler. Vi bytte och hade våra egna favoriter. Sophia Loren och Gina Lollobrigida tillhörde toppsnäckorna.

Bilderna försvann. Och stjärnorna likaså. Man undrar var.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena tant Aggis!
Var du så gammal på 50-talet att du samlade på bokisar?Jag som trodde vi var lika gamla.Nej ljuva 60-tal vill jag säga, men jag känner igen hela det nostalgiska paketet du beskriver.
Kul att du kommer på annorlunda och fyndiga upplägg hela tiden.
Man kanske skulle få ta semester med din hjärna ett tag så man kunde lära sig ett och annat!!
Du är bäst!
Tant Gretchen

Anonym sa...

Jag har någonstans kvar det där bokmärket jag fått av dig, tror att du hade det när du var liten, blommor i en korg. Jätte nött o slitet, jag har skrivit på baksidan...
Puzzz

Anonym sa...

Hej Aggis!Tänker inte kalla dej tant för det är du inte. Jag viste att mina bokmärken fans kvar var tvungen att leta fram dom när jag läst din blogg. När jag läste på baksidan stog det minne av Agneta på dom flesta men även från Gunmari, Anita, Lisbet, Inger, Kerstin och Eva kul.