tisdag 16 juni 2009

"Mystic woman"

En dag som alla andra. Men ändå inte. Jag hör det dunsande som talar om att posten kommit. En av höjdpunkterna på dagen. Vita kuvert. Jag öppnar och sorterar. Det sista jag öppnar innehåller en bekräftelse på att pengar satts in på mitt konto. Jag blir glad först, men när jag ser namnet på den som satt in beloppet blir jag...brydd. Jag känner inte igen namnet. Jag känner inte igen adressen. Och jag kan inte förstå sammanhanget. Jag tänker och tänker. "Astrid Forsström i Danderyd". Det ringer ingen klocka. "Astrid Forsström".

När jag upprepat namnet ca femton gånger, så pirrar det till i hjärnkontoret. Jag kände en Astrid Forsström för 35 år sedan. Jag och min dåvarande man umgicks med Astrid och hennes man, Anders. Anders Forsström, en gammal skolkamrat till mitt "X". Jag såg henne framför mig. Kom precis ihåg hur hon såg ut: Mörk, page-klippt hår, vackert leende, mild och glad. "Men det kan omöjligt vara den Astrid, varför skulle hon sätta in pengar på mitt konto??"

Jag ringde nummerupplysningen och fick telefonnumret till denna Astrid i Danderyd. Ringde flera gånger om dagen i flera dagar. Inget svar. Men kände att jag måste få tag på henne. Hade inte samvete att ta emot pengar som antagligen inte var mina. Jag fortsatte ringa. Och ikväll svarade hon. Hon lät lite "kort" i tonen men jag kände igen rösten direkt. Det var "min" Astrid! Jag presenterade mig, förklarade ärendet lite formellt och när hon sagt att det måste blivit ngt fel på kontonumret, så var jag tvungen att säga det jag redan visste! Hon kände igen mig också och vi var lika chockade båda två! Detta var ju bara för otroligt för att vara sant!

Hur ofta händer det? Att ngn sätter in ett belopp på ett konto som är fel konto och kontoinnehavaren råkar vara en gammal väninna? Ja, jag har då aldrig råkat ut för ngt liknande förut. Kan det finnas ngn större tanke bakom detta? Frågan är nästan oundviklig. Astrid och jag pratade en bra stund. Berättade lite om våra respektive liv, våra barn, vad vi sysslar med osv. Det var fantastiskt! Vi har nu varandras adress och telefon så jag hoppas på en fortsatt kommunikation. Spännande! Vad lite man vet om det som väntar runt hörnet...

Inga kommentarer: