måndag 15 december 2008

Ingen Shirley Temple, men...

Min mor stod och strök hårband. Hårband av nylon med fina fjärilsmönster. Breda, rosa och ljusblå med gröna och blå fjärilar. Hon strök dem på morgonen innan jag gick till skolan och innan hon gick till sitt arbete. På en filt på köksbordet, eftersom hon inte ägde någon strykbräda. Strykjärnet hade ett grönt handtag av trä, mycket tjock "sula" och tungt som ett as. Det värmdes på spisplattan. Hon satte det släta, varma bandet i mitt hår, som antingen var uppsatt i "Margareta-flätor" eller i en liten tofs på sidan på huvudet. Hon tyckte om det, tyckte om när jag var fin och prydlig.



När jag blev lite äldre skulle min mamma göra mig fin på ett annorlunda sätt. Ett sätt som lite större flickor fick erfara. Hon skulle locka mitt hår. Det gjorde hon genom att tillverka "papiljotter", ett slags hårrullar, av papper. Hon snurrade dem och rullade upp det blöta håret på pappers-snurrorna och knöt dem. Hårt! Det gjorde hiskeligt ont och jag minns dessa stunder som plågsamma. Vi satt i den utdragna kökssoffan. När jag skrek som mest, sade mamma alltid: "Vill man vara fin får man lida pin!" Och jag kunde känna hennes leende bakom ryggen. Men det värsta var inte att det gjorde så ont, det värsta var att hon bara satte dessa hemska papiljotter på sidorna av håret! Så att håret baktill var spikrakt! Var detta av: 1) bekvämlighetskäl? 2) hänsyn till mig så att jag skulle slippa fler smärtor? 3) mode-skäl ? Jag har aldrig frågat min mor om det, men jag tror jag måste göra det någon gång.

Jag minns i alla fall att jag tyckte det var jättesnyggt. Framifrån. Att baksidan mer liknade en trasig dörrmatta än en flicka, fick kvitta. Man skrattade och sprang vidare... i syrrans avlagda finklänning och den blå klubbjackan med märke på bröstfickan.

Inga kommentarer: