tisdag 23 december 2008

"Hjälp, jag kan inte gå! Ge mig en rutig pläd"!

Vad är det med äldre filmer, handikappade människor, oftast kvinnor eller flickor, och rutiga plädar? De som är lama eller på något sätt gjort sig illa eller även om de är sjuka så att de är döende; så har de alltid rutiga plädar på sig. Jag menar, fanns det bara rutiga sådana förr, tillverkades de aldrig i något annat mönster? Eller var rutorna något slags symbol på sjukdom? Jag förstår inte det där riktigt. Så fort man ser en film och en kvinna sitter i en vilstol eller gungstol eller trädgårdsstol, bekvämt bakåtlutad och har en rutig pläd över benen, så tänker man genast: "Aha! Hon har blivit cancersjuk!" eller "...hon har blivit lam i benen!"

Det kanske verkligen var så, att var man sjuk så var det rutig pläd som gällde. Men vad jag inte riktigt hajar ändå är, att eftersom rutorna består av ränder, fast åt två håll, så måste det ändå ha funnits randiga plädar. Vi i vår familj hade ett antal filtar i vår ägo men ingen av dom var så där rutiga som på filmerna, alltså typ skotsk-rutiga. Vi hade blommor, ränder och andra mönster. Finns det någon där som kan hjälpa mig? Hjälpa mig att få rätsida på den rutiga pläden?

2 kommentarer:

S sa...

HAHA, alla läser och asgarvar. i alla fall jag och niklas. och annakarin ska görat sen. :)

AnnaKarin sa...

Haha. Det är underbart roligt! :)